Advies Kabels En Leidingen Infraprojecten 6

GO Wibon: het afhandelen van een afwijkende situatie

Zodra je een kabel of leiding in beheer hebt, dan is het belangrijk dat er een aansluiting wordt gemaakt op het KLIC Online van het Kadaster. GO Wibon zorgt voor de aansluiting van de ruwe data van netbeheerders op de centrale omgeving van het Kadaster. Ook is het in het GO Wibon-systeem mogelijk om als netbeheerder een afwijkende situatie af te handelen. Ben je benieuwd naar de voordelen om dit in het GO Wibon-systeem af te handelen? En hoe zo’n afhandeling werkt? Lees dan snel verder!

Wat is een afwijkende situatie?

Er zijn 3 soorten afwijkende situaties. We vertellen graag meer over deze verschillende typen van afwijkende situaties: 

  1. Afwijkende ligging: de afstand verschilt meer dan 1 meter (horizontaal).
  2. Niet gevonden: er ligt geen kabel of leiding
  3. Onbekend net: je treft 1 of meerdere onbekende kabels en/of leidingen aan.

 

Wat is het wettelijk kader?

Als een grondroerder een afwijkende situatie constateert dan is degene wettelijk verplicht hiervan direct een melding te doen bij het Kadaster. Het Kadaster neemt deze melding in behandeling door deze naar de betrokken netbeheerders door te zetten om dit te controleren. De netbeheerders zijn weer wettelijk verplicht deze meldingen binnen 10 werkdagen af te handelen.

Meer afwijkende situaties

Het proces rondom het melden en afhandelen van een afwijkende situatie staat al sinds de start van de wetgeving in de WION. Na de overgang naar de WIBON is hier geen aanpassing in gemaakt. Begin dit jaar is het proces op verzoek van de netbeheerders en grondroerders veranderd. Eerst was het melden alleen via een webformulier mogelijk. Vanaf nu is het mogelijk om rechtstreeks in de KLIC-app een melding te maken van een afwijkende situatie. Omdat de melding dus ter plekke gemaakt kan worden en het gebruiksgemak groter is geworden, zal naar verwachting het aantal meldingen stijgen. Met de KLIC-app van GOconnectIT is het mogelijk om voor iedere gebruiker in het veld een melding aan te maken. Hiermee wordt het proces van het melden voor de grondroerders vereenvoudigd. 

Afwijkende situaties afhandelen in het GO Wibon-systeem

Vanuit het GO Wibon-systeem is er voor de netbeheerders een workflow beschikbaar om de afhandeling van de afwijkende situatie te vereenvoudigen. De netbeheerder kan eenvoudig de locatie van de afwijking zien en de foto’s en omschrijving bekijken. Vervolgens kan de netbeheerder op basis van deze gegevens een melding afwijzen of claimen. Als de afwijking wordt geclaimd dan dient de netbeheerder dit uiteraard in zijn assetmanagement systeem aan te passen. Alle communicatie omtrent de afwijkende situatie tussen de netbeheerder en het Kadaster loopt via ons WIBON-systeem. 


De voordelen

  • Eén omgeving

    Eén omgeving voor de afhandeling van de WIBON meldingen en afwijkende situatie
  • Eigen asset registratie

    De eigen asset registratie en de afwijkende situatie in dezelfde kaart te beoordelen
  • Eenvoudige workflow

    Een eenvoudige workflow voor de afhandeling;
  • Communicatie gelogd

    Alle communicatie binnen het proces wordt afgehandeld en gelogd door het WIBON-systeem.