Heijmans Dashboard

Heijmans verbetert operationele efficiëntie en veiligheid met data gedreven inzichten uit Klic Altijd & Overal Service

Door de samenwerking met GOconnectIT en het gebruik van de Klic Altijd & Overal Service heeft Heijmans niet alleen de operationele efficiëntie verhoogd, maar ook waardevolle inzichten uit data verkregen die resulteren in gerichte acties voor preventie en afhandeling van graafschades.

Deze case is tot stand gekomen met René Frinks, Commercieel Manager bij Heijmans Infra en lid van het KLO (Kabels en Leidingen Overleg) en Robert Timmers, Adviseur Senior Informatie en Data Management bij Heijmans Infra.

René richt zich op graafschadepreventie en projectrealisatie, terwijl Robert zich concentreert op het optimaliseren van data- en informatiemanagement. Samen delen zij hun ervaringen over hoe Heijmans waarde haalt uit data-inzichten en dashboarding in samenwerking met GOconnectIT's Klic Altijd & Overal Service.

> Lees verder...

Case met René Frinks en Robert Timmers van Heijmans

Inzicht in Eis Voorzorgsmaatregel afhandeling

René legt uit hoe de data-inzichten van Klic Altijd & Overal Services de dagelijkse operaties van Heijmans optimaliseren. “We hebben inzicht in het aantal EV-acties, inclusief gedetailleerde informatie over wie welke Eis Voorzorgsmaatregel (EV) heeft vastgelegd. Én nog belangrijker: waar acties niet zijn vastgelegd. Dit stelt ons in staat direct bij te sturen en volledig inzichtelijk te maken wat er gebeurt in elke regio en op welk tijdstip."

Stuurdata voor graafschade preventie in één overzichtelijk dashboard

Data gedreven aansprakelijkheden managen

Heijmans profiteert ook van de dashboard mogelijkheid om snel over de regio's heen projecten op te zoeken. Vanaf het beginpunt tot aan de eventuele graafschade en aansprakelijkheidskwesties. "Het dashboard biedt overzicht waarmee we niet alleen de status van graafmeldingen kunnen bekijken, maar ook aansprakelijkheden nauwkeurig kunnen matchen. Dit zorgt dat we gefundeerd schadeclaims kunnen afwijzen.”

Grip op graafschades en stuurinformatie voor preventie

Onmisbaar voor Heijmans zijn de data gedreven rapportages over graafschades naar alle managers. Robert benadrukt: "Dankzij combineren van data weten we niet alleen de aard en omvang van graafschades, maar ook welk bedrijfsonderdeel betrokken is. Bij een graafschadeclaim kunnen we direct achterhalen of wij het waren en welke collega betrokken is."

René legt uit: "We kunnen nu nauwkeurig bepalen waar we de meeste risico's lopen door risicogestuurd toezicht te houden. Met filters op basis van het aantal EV-acties of hoog aantal disciplines en netbeheerders, kunnen we gerichte preventieve maatregelen nemen."

Historische data voor toekomstige veiligheid

Robert benadrukt het belang van historische en uniforme data: "Het bewaren van gegevens geeft ons niet alleen inzicht in de groei van aantal vastgelegde EVs of geregistreerde afwijkende situaties, maar stelt ons ook in staat om trends te identificeren en gerichte maatregelen te nemen.”

René vervolgt: “Het gaat niet alleen om geld, maar ook om veiligheid. Middenspanningskabels of gasleidingen vormen simpelweg een potentieel dodelijk risico. Elke graafschade is een potentieel dodelijk ongeval. Met de juiste stuurinformatie kunnen we deze risico's minimaliseren. Dit doen we niet door alleen op gevaar te sturen, maar ook uitvergroten wat er goed gaat. Zo weten we het juiste team te complimenteren of taart te sturen naar de collega’s die goed bezig zijn met proefsleufregistratie of 0 openstaande EVs hebben."

Zelf aan de slag met data gedreven inzichten

Met de data gedreven inzichten vanuit de Klic Altijd & Overal Service heb je volledige controle en inzicht in alle essentiële aspecten van graafwerkzaamheden. Met deze innovatieve oplossing hebben gebruikers toegang tot cruciale gegevens, variërend van het aantal geregistreerde graafschades tot de snelheid van afhandeling van EVs, en van het aantal geregistreerde afwijkende situaties tot het aantal proefsleuven. Allemaal in één overzichtelijk dashboard.

Dashboarding